Obnova starodobnih vagonov za turistični vlak v Španiji

By Juanma Miranda, Madera-Sostenible

Obnova starodobnih vagonov za turistični vlak v Španiji

Video montaža in produkcija: Ignacio González, UTOPIA FILMMAKERS

 

Špansko železniško podjetje RENFE Viajeros je povabilo žagarja z mobilno žago Wood-Mizer, da obnovi štiri starodobne vagone Strawberry Train. Vozovi so bili izdelani iz lesa pred skoraj sto leti.

 

 

Tovrstne lesene potniške vagone so v Španiji izdelovali do tridesetih let prejšnjega stoletja. Skupno je bilo izdelanih 406 enot, ki so bile uporabljene kot vagoni tretjega razreda na potniških vlakih, ki vozijo vzdolž španske obale. Tudi, ko so bili uvedeni kovinski vagoni, jih železniška podjetja niso hotela naročiti, ker so poletja v Španiji vroča, lesene vagone pa je bilo lažje hladiti.

Leta 1972 je bil tretji razred za potnike ukinjen in podjetja so se znašla pred izbiro - nadgraditi lesene vagone v drugi razred ali jih prenehati uporabljati. Vendar je bila cena nadgradnje previsoka, vagonom pa spremenjena namembnost. Spremenili so jih v stanovanja, mobilne delavnice, trgovine, šole, en tak vagon pa se trenutno uporablja kot sejna soba v pisarni RENFE Viajeros.

Starodobni leseni vagoni so bili ponovno uvedeni v 80. letih prejšnjega stoletja z uvedbo turističnega vlaka "Strawberry Train" – najbolje ocenjenega potovanja v starinskih vagonih od Madrida do Aranjueza in nazaj skozi številne znamenitosti madridske skupnosti.

 

 

"Strawberry Train" sestavljajo štirje potniški vagoni. Vendar sta vlaga in čas postopoma uničila lesene elemente konstrukcije, zato je bila potrebna celovita prenova.

"Takoj smo naleteli na težavo: potrebovali smo načrte vagonov, da bi lahko oseba, ki bi jih popravila, obnovila vagone in hkrati ohranila njihovo prvotno zasnovo," pravi Juan José Peña, tehnični specialist pri RENFE Viajeros. "Izhajali smo iz Riga Charter, ki nam po eni strani pove, da je namen rekonstrukcije ohranjanje in razkrivanje pomena kulturne dediščine, po drugi strani pa, da je treba v tem procesu ohraniti avtentičnost (vključno z metodo, obliko, materiali in izvedbo), ki prepričljivo pričajo o pomenu tega predmeta."

 

 

Kjer je prvotni načrt nakazoval, da naj bo les hrastov, je bil uporabljen hrast. V drugih primerih, kjer je bilo po načrtih predvideno, da bo zunanja obloga iz tikovega lesa, ki ga trenutno ni na voljo, je bil izbran les podobnih lastnosti "iroko", znan tudi kot "afriški tik".

"Odprli smo notranjost teh vagonov, ne da bi vedeli, kaj nas čaka, izključno na podlagi načrtov, starih več kot stoletje, saj so sami vagoni stari skoraj sto let."

 

 

Štirje vagoni "Strawberry Train" so v letih 1920, 1923, 1927 in 1929 izdelali različni proizvajalci, zato so se oblikovalsko razlikovali. V videu je prikazan zadnji, najsodobnejši vagon. Zanimivo, najstarejši (1920) je bil v najboljšem stanju.

V tem projektu je bil mizar Emilio González Rodriguez povabljen k delu z vagoni, zlasti za izdelavo lesenih elementov. V delavnice RENFE Viajeros je prišel s svojo mobilno žago Wood-Mizer LT20.

 

 

"Sem oboževalec Wood-Mizerja! Ta stroj je moj najboljši pomočnik," pravi Emilio. "Zahvaljujoč svoji žagi sem opravil večino dela pri obnovi vagonov. Žaga Wood-Mizer ne žaga le hlodovine. Ta stroj dela natančne reze, kar je zelo pomembno, ko delaš ločene detajle. Prihranil sem veliko, tako les kot čas."

Žaga LT20 ima vgrajeno elektronsko napravo, ki zahtevane dimenzije plošče shrani v pomnilnik mikroprocesorja, tako da stroj deluje fleksibilno in hitro.

 

 

Na začetku projekta je bilo za vsak vagon potrebnih 16 nosilcev. Na koncu jih je bilo morda 40. Emilio je naredil dele za vsa okna in polkna – dvajset v vsakem vagonu. Nato je prešel na notranje podrobnosti: ročaji, ograje, talne deske. "In veste, kaj mi je pomembno? Sam sem naredil! Za tipični žago bi potreboval vsaj še eno osebo."

Emilijeva žaga je odobrena za prevoz po cesti. "Ker ima moj Wood-Mizer dizelski motor, sem ga pripeljal s svojim avtomobilom. Vsi so bili začudeni in so rekli: "Ja, ta avto je tisto, kar potrebujemo tukaj!"

 

 

"To je hiter in natančen stroj, ki vam bo služil vse življenje, če boste zanj dobro skrbeli. Idealen za mizarja. Uporabljate ga lahko v delavnici in na splošno povsod. Distributerji Wood-Mizerja v Španiji so me naučili, kako upravljati s strojem. Vedno se lahko obrnem na njih, če imam kakršna koli vprašanja," je pojasnil Emilio.

 

Pri projektu je sodelovala tudi restavratorka Andrea Novosad. Njena naloga je bila obnoviti ohranjene elemente. Lesene dele je tudi obdelala z zaščitnimi sredstvi za vrtanje lesa, barvno uskladila z barvami in jih dodelala. Za kovinske dele je bil postopek podoben; vključevalo je brušenje in barvanje z antikorozijskim in zaščitnim emajlom.

 

 

"Novi deli nastajajo z žago Wood-Mizer. Moja naloga je, da jih zaščitim, pobarvam in dodelam," pravi Andrea. "Odlična stvar pri teh avtomobilih je, da imajo za seboj neverjeten inženiring. To ni le škatla, prekrita z lesenimi letvami. So dobro premišljeni sistemi za nameščanje, razkladanje in pritrjevanje, ki se jih je treba naučiti in ohranjati. Neverjetna sreča je, da ti stari vagoni niso izgubljeni!"

***

Naročite se na naše novice
Prejemajte e-poštne novice o ekskluzivnih posebnih ponudbah, novih izdelkih in vabilih na posebne dogodke!