Revolucija na dveh kolesih – rojstvo nove tehnologije tračnih žag
Oznake

Članek je posvečen razvoju mobilne tračne žage LT40, ki temelji na Wood-Mizerjevem arhivu in intervjujih s strokovnjaki iz R&D, podpore strankam, prodaje in marketinga. In seveda s povratnimi informacijami strank, ki uporabljajo žago LT40 po vsem svetu.
Prva mobilna tračna žaga je začela ustvarjati svoj uspeh leta 1982 v ZDA, ko sta dva nadarjena inženirja, Don Laskowski in Dan Tekulve, zasnovala nov stroj, ki je lahko razrezal hlodovino v lesene tramove in deske. Upravljavec je bil lahko kdor koli, saj je bilo upravljanje žage enostavno, delovno mesto pa je bilo lahko kjerkoli, saj je bila žaga lahka in mobilna. Istega leta je bilo ustanovljeno podjetje Wood-Mizer. Model žage je dobil ime s simbolom "LT" - začetnimi črkami priimkov inženirjev "Laskowski & Tekulve". Inovativna tehnologija razreza lesa si je hitro prislužila ugled med lesarji po ZDA in je na koncu dosegla Evropo v poznih 80. letih.


Evropa pozdravlja prvo žago LT40
Zgodovina Wood-Mizer Europe sega v leto 1989, ko je poljski podjetnik Jerzy Hajduczyk, ki je živel v ZDA, prepoznal potencial žage Wood-Mizer na Poljskem. Kot arhitekt je bil Hajduczyk navdušen nad gradnjo lesenih konstrukcij in obdelavo lesa. Spoznal je Dona Laskovskyja in predlagal, da bi začeli z distribucijo žag po Evropi, hkrati pa spodbujali gradnjo družinskih hiš z leseno konstrukcijo po vsej Poljski. Poleti 1990 je novo odprta pisarna Wood-Mizer, v poljskem mestu Koło, prejela svoje prve žage LT40.




"Spomnim se, da sta bili prvi dve žagi LT40, ki sta k nam prišli iz Amerike, bili modela '87, proizvedeni leta 1988. V naslednjih mesecih smo prejemali modela LT30 in LT40, njuna razlika pa je bila v dolžini ležišča. LT30 je imel 5,1 m dolgo ležišče, LT40 pa 6,4 m, glava žage pa je ostala enaka," se spominja Robert Fret, dolgoletni strokovnjak za pomoč uporabnikom Wood-Mizer. "Prve žage, ki so prispele v Koło, smo uporabljali za javne predstavitve in pogodbeni razrez." Ta storitev je bila med ljudmi priljubljena, dobro usposobljeni Wood-Mizerjevi tehniki pa so novo tehnologijo lahko predstavili tudi v bližnjih mestih in vaseh.
Zgodnja devetdeseta leta prejšnjega stoletja so na Poljskem zaznamovala čas zapletenih gospodarskih in političnih sprememb, pa tudi čas stagnacije v lesni industriji, ki je zahtevala nujne reforme. Številna podjetja so uporabljala stare in stacionarne žage z debelimi rezili, ki so obdelovale hlode z omejenim premerom. Poleg tega so te stare žage porabile veliko energije in proizvedle veliko odpada. Stranke so morale svoje hlode prevažati na stacionarne žage, kar je pomenilo dodatne stroške prevoza. "Hlod, ki so ga rezali na starih okornih žagah, je bilo treba najprej v celoti razrezati, preden je operater lahko videl kakovost žaganega materiala. Na splošno, hlodovino naložiš na žago in upaš, da bo les uporaben. Ostalo ni nič drugega kot odpad," poudarja Robert Fret.
Mobilna žaga LT40 je ponudila nov način razreza. "Ko smo se s prvimi žagami vozili po bližnjih vaseh, da bi rezali hlodovino za naše stranke, so vsi v soseski ogledovali našo žago. Ljudje so nas spraševali, kakšen stroj je to in kaj bomo z njim. Niso mogli verjeti, da bi ležišče žage zdržalo težo velikega topola. Na njihovo presenečenje je LT40 brez večjih naporov razrezal takšne hlode na deske in tramove. Naše stranke so lahko iz enega samega hloda dobile bistveno več lesa, kot so pričakovali. Za industrija, to ni bil le preboj, to je bila revolucija!" se spominja Dariusza Kujawe, vodja oddelka za pomoč strankam in eden najbolj izkušenih v Wood-Mizerju, katerega kariera se je začela v zgodnjih devetdesetih letih.






Druga revolucija so bili tanki, robustni in zelo učinkoviti listi tračne žage. Tehnologija s tankim rezom je lesarju omogočila proizvodnjo dragocenejšega lesa z minimalnim odpadom in manj porabljene energije, potrebne za delovanje stroja. "S tem žaginim listom smo lahko razrezali hrastov hlod do 90 cm širine. Ljudje niso verjeli, da bo to mogoče. Na različnih razstavah in sejmih smo imeli vedno veliko gledalcev, ki so komaj čakali, da nam pomagajo nositi les. Biti v središču pozornosti je naravnost fantastično!" se spominja Robert Fret.
Inovativna konstrukcija
Inženirji prve tračne žage Wood-Mizer so poznali takratne razmere v lesni industriji. Ustvarili so nekaj inženirskih rešitev, za katere so menili, da bi jih morala imeti sodobna žaga. Žaga je bila zasnovana tako, da je lahka, enostavna za upravljanje in kar je najpomembneje, mobilna. Uporabniku je omogočala, da jo prevaža na katero koli lokacijo.




"Inovativna je bila tudi lahka zasnova in možnost vleke žage. Eden prvih strojev, ki je prišel na Poljsko, je bila žaga na bencinski motor Wood-Mizer LT40 s hidravliko, 24 konjskimi močmi, ki je tehtala okoli 1.200 kg. Imela je preprosto hidravlično ležišče, kot je centralna spona, obračalnik hlodov, nakladalne roke in poravnalni mehanizem. Nikoli ne bom pozabil, kako smo žago vlekli po mestu z majhnim osebnim avtomobilom, danes pa se nasmejem, ko pomislim, kako nesorazmerno velika je bila glede na avto" priznava Dariusz Kujawa.
Žaga LT40 ni bila samo revolucija za lesarsko industrijo, ampak je bila tudi priložnost za običajne ljudi, da ustanovijo svoje podjetje. S poslovnega vidika je bila naložba v mobilni stroj za razrez lesa na lokaciji naročnika inteligentna odločitev. LT40 bi lahko kupcu oskrbela veliko več lesa, kot je bilo pričakovano, proizvedeni odpadki pa so bili minimalni. "Model LT40 je svojim lastnikom ustvaril priložnost dobrega zaslužka, hkrati pa dokazal, da je popolnoma zadosten stroj za vodenje uspešnega podjetja," je dejal Robert Fret.






Vodilna v svojem razredu
Že od začetka je bila žaga dobro zasnovana in ima lastnosti, ki so postavile novo smer drugim tračnim žagam. LT40 je postal inženirski standard za vse žage iz serije LT, ki jih poznamo po konzolni glavi žage, obešeni na enem vozičku nad ležiščem.
"Če kupite LT40, dobite 'legendo'. Za podjetje s stalno proizvodnjo, brez potrebe po povečanju obsega, je ta žaga praktično 'večna'," pojasnjuje Dariusz Kujawa.




V naslednjih 40 letih je bilo na žagi LT40 narejenih več nadgradenj in modifikacij za izboljšanje varnosti, povečanje udobja operaterja, povečanje učinkovitosti in natančnosti rezanja. V več primerih so uporabniki predlagali nekaj praktičnih izboljšav.
Pomembne nadgradnje zasnove tračne žage LT40 vključujejo:
• prve uvedene modifikacije v ZDA leta 1987
• poenotenje krmilnih stikal v eni škatli (1991)
• uvedba zavornega mehanizma z omejevalnikom (1992)
• velika nadgradnja okvirja žage (1996)
• uvedba "Simple Set" - avtomatski nadzor debeline plošč (1997)
• uvedba AC-napajanja in pretvorba v metrični sistem (1998)
• uvedba bencinskih motorjev KUBOTA (2000)
• uvedba WIDE različice glave žage (2020)
Več o mobilni žagi Wood-Mizer LT40.